Specialpædagogisk bistand i klassen
Behov for specialpædagogisk bistand i den almene undervisning
Skolelederen kan bevilge specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, hvis dit barns pædagogiske behov kræver en særlig hensyntagen eller støtte.
Ved specialpædagogiske bistand tager skolen ekstra hensyn til dit barn i forhold til pædagogiske aktiviteter som eksempelvis ekskursioner eller andre aktiviteter, der i forvejen er i klassen og på skolen, så dit barn fortsat er en del af fællesskabet.
Hvordan får dit barn bevilget specialpædagogisk bistand i klassen?
Hvis skolelederen vurderer, at dit barn har behov for specialpædagogisk bistand, skal han eller hun indstille dit barn til en pædagogisk psykologisk vurdering hos PPR - Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.
Skolelederens bevilling af specialpædagogisk bistand sker på baggrund af den pædagogiske psykologiske vurdering.
Skolens øvrige erfaringer med dit barns pædagogiske behov, i forhold til at kunne udvikle sig fagligt, socialt og personligt i almenskolen, er også vigtige og ligeledes en del af skolelederens afgørelse om bevilling af specialpædagogisk bistand.
Hvad er en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV)?
Den pædagogiske psykologiske vurdering (PPV) skal belyse elevens kompetencer og udfordringer, så elevens særlige behov og forudsætninger bliver tilgodeset i klassen.
Den pædagogiske psykologiske vurdering udarbejdes på baggrund af skolens indstilling, suppleret med relevante materialer fra PPR, eksempelvis en psykologundersøgelse.
Det er den PPR-psykolog, der er tilknyttet elevens skole, der laver den pædagogiske psykologiske vurdering.
Hvis du som forælder har tilføjelser til den pædagogiske psykologiske vurdering, kan man indsende dem til PPR. Her journaliseres de sammen med den pædagogiske psykologiske vurdering.
Den pædagogiske psykologiske vurdering kan have forskellige udfald:
- Skolens PPR-psykolog vurderer, at eleven ikke har specialpædagogiske behov, men at disse må kunne imødekommes med justeringer i den almindelige undervisning.
- Skolens PPR-psykolog vurderer, at eleven har behov for specialpædagogisk bistand i almenskolen for at kunne deltage aktivt i undervisningen og være en del af fællesskabet.
- Skolens PPR-psykolog vurderer, at elevens specialpædagogiske behov bør vurderes nærmere. Derfor kan skoleleder og forældrene overveje at indstille eleven til en pædagogisk psykologisk vurdering ved PPR's specialteam.
Hvordan indstilles en elev til en pædagogisk psykologisk vurdering?
Skolelederen skal udarbejde en indstilling til en pædagogisk psykologisk vurdering hos PPR forud for en bevilling af specialpædagogisk bistand.
Skolelederen vil altid indgå i et samarbejde med forældrene om dette.
Indstillingen indeholder skolens beskrivelse af elevens aktuelle undervisningssituation samt forældrenes og elevens perspektiv.
På baggrund af indstillingen foretager PPR-psykologen den pædagogiske psykologiske vurdering.
Forælder kan altid anmode PPR om en pædagogisk psykologisk vurdering.
Kan forældrene klage, hvis eleven ikke får den støtte, der er behov for?
Hvis skolelederen i sin afgørelse har bevilget en elev specialpædagogisk bistand, men man som forældre ikke er tilfreds med omfanget, kan man klage til Klagenævnet for specialundervisning.
Her skal forældrene sende klagen til skolelederen, som revurderer sin afgørelse. Hvis han fastholder sin afgørelse, sender han den pædagogiske psykologiske vurdering, sin oprindelige afgørelse, forældrenes klage og sit svar derpå til Klagenævnet for specialundervisning.
Hvis skolelederen ikke bevilger den støtte, forældrene vurderer eleven, har behov for, har de altid ret til at få en skriftlig begrundelse for skolelederens afgørelse.
Forældrene kan også klage til Klagenævnet i forbindelse med den årlige revurdering af elevens behov for specialpædagogisk bistand i almenskolen (revisitationen).
Klagenævnet for Specialundervisning er en uafhængig klageinstans, der behandler klager over kommunale afgørelser om specialundervisning og specialpædagogisk bistand.
Du kan læse mere om Klagenævnet for specialundervisning
Er der frit skolevalg, hvis eleven får specialpædagogisk bistand i almenskolen?
Selvom en elev har behov for specialpædagogisk bistand, kan forældrene stadig gøre brug af det frie skolevalg.
Forældrenes ansøgning om optagelse på en anden folkeskole end elevens egen distriktskole skal imødekommes, hvis klasserne på det konkrete klassetrin har under 24 elever i gennemsnit pr. 1. februar.
Hvis klassen har 24 elever eller derover, kan den modtagende skole afslå en ansøgning om optagelse.
Hvad kan Aalborg Kommunes Borgerrådgiver hjælpe med?
Hos Aalborg kommunes Borgerrådgiver kan alle kommunens borgere få uvildig rådgivning om sagsbehandlingen og vejvisning i, hvordan man kommer videre med en sag.
I forbindelse med specialpædagogisk bistand i almenskolen kan Borgerrådgiveren blandt andet:
- hjælpe med at forstå afgørelser, breve mv. fra skolen
- mødes med borgeren og lytte til dennes oplevelse
- undersøge, hvordan sagen er blevet behandlet på skolen i det kommunale system
- genskabe dialogen med skolen. Og hvis det er nødvendigt - deltage i møder mellem borgeren og skolen
- vejlede klagemuligheder i sager, der vedrører Aalborg Kommune
- vejlede om sagsbehandlingsprocedurer
Borgerrådgiveren kan ikke hjælpe, hvis det drejer sig om:
- ændring af en afgørelse, som skolen har truffet. Hvis borgeren har modtaget en afgørelse f.eks. afslag på specialpædagogisk bistand, skal borgeren samtidig have en klagevejledning fra skolen
- klager som behandles andre steder f.eks. ved Klagenævnet for specialundervisning
- klager over politiske beslutninger. F.eks. over serviceniveauet i kommunen
- anonyme klager
- sager, der er mere end et år gammel. Dette er dog en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde
Der kan læses mere om hjælp fra Borgerrådgiveren
Hvor længe gælder bevillingen af specialpædagogisk bistand?
Skolens leder følger udviklingen hos elever, der modtager specialpædagogisk bistand i klassen. Skolelederen skal mindst én gang om året tage stilling til, om den specialpædagogiske bistand til til eleven skal fortsætte, ændres eller ophøre.
Skolelederens afgørelse om bevilling af specialpædagogisk bistand til eleven træffes på baggrund af PPR's pædagogiske psykologiske vurdering og skolens øvrige erfaringer med elevens pædagogiske behov, i forhold til at kunne udvikle sig fagligt, socialt og personligt i almenskolen.