Ordblindeindsats på de forskellige klassetrin
Et tilbud til alle ordblinde elever i Aalborg Kommune
Fra skoleåret 2019-20 er det besluttet, at alle ordblinde elever i Aalborg Kommune skal have et tilbud om en særlig indsats for at styrke kompetencer, øge læringslyst og trivsel. Tilbuddet varetages i et samarbejde mellem skoleklyngens læsevejledere og PPR-konsulenterne i Den Mobile Indsats.
For at blive tilmeldt Aalborg Kommunes ordblindeindsats skal dit barn:
- være testet ordblind med den nationale ordblindetest inden for testperioden (marts - juni)
- have lyst til og være motiveret for at udvikle sig i forhold til sin ordblindhed
- medbringe sin skolecomputer
- have adgang til it-kompenserende software (eksempelvis AppWriter eller IntoWords)
- være tilmeldt NOTA
Indsats for ordblinde elever i 4. klasse
I 4. klasse er det Den mobile indsats, der afholder kursus for de ordblinde elever.
På dette 12 dages kursus er der fokus på:
- netværksdannelse
- mental sundhed
- fonologisk opmærksomhed og gentaget læsning
- it-værktøjer
Netværksdannelse
Netværksdannelsen arbejdes der med, ved at eleverne lærer andre ordblinde at kende fra andre skoler. Der iværksættes flere forskellige aktiviteter med fokus på at skabe gode sociale relationer mellem eleverne.
Eleverne holder eksempelvis pauser forskudt for værtsskolens pausestruktur med henblik på, at eleverne på holdet har mulighed fot at have skolegården for sig selv og dyrke deres nye relationer.
Mental sundhed
Eleverne får viden om ordblindhed og arbejder med erkendelsen af at være ordblind. Der er fokus på videndeling mellem eleverne omkring oplevelse af styrker og udfordringer i forhold til det at være ordblind.
I undervisningen er der også fokus på viden om og bevidsthed omkring elevens egne strategier - herunder mestrings- og aktørstrategier - og alarmhjernen og tænkehjernen
Fonologisk opmærksomhed og gentaget læsning
Der arbejdes med materialet Fonologik 1, der udleveres til alle elever på holdet.
I løbet af kurset arbejder eleverne med:
- Metoden tapping se video her
- Repetationer af vokaler og konsonanters lyde
- Regler for stavelsesdeling
- Små diktater og onlineøvelser her
Der arbejdes dagligt med metiden gentaget læsning inspireret af "Flydende læsning i praksis" af Gertrud Brandt.
- På kurset kaldes strukturen 1 minuts læsning
- Eleverne læser dagligt en tekst af passende sværhedsgrad med makker og dette gentages 3 gange
- Eleverne har dagligt en lille læselektie hjemme af 1 minuts varighed
- Eleverne fåe efter endt kursus udleveret et skema, så det er muligt at fortsætte strukturen hjemme og i skolen. På samme måde udleveres der ved interesse en folder om metoden tl skolen eller hjemmet.
Vi bruger til nogle elever på kurset spillet ”Ordheltene” til at træne fonologisk opmærksomhed. Eleverne bruger deres UNI-login til spillet og kan også anvende dette efter endt kursusforløb.
It-værktøjer
Vi arbejder med forskellige it-værktøjer blandt andet App Writer/Intowords blandt andet i forhold til oplæsning, ordforslag, fremviserfunktion m.v.
Mobilens værktøjer er også vigtige områder. Her ser vi blandt andet på scanning og oplæsning af tekster og indtaling i google drev.
Der er også andre gode ting på computeren, som er hensogtsmæssige at vide eksempelvis genvejsfunktionerne og deltskærmfunktion
Slutteligt er der fokus på Nota og e-Reolen hvor der eksempelvis arbejdes med 30 minutters daglig læsning og at kunne finde og downloade e-bøger.
Indsats for ordblinde elever i 5. klasse
I 5. klasse er det Den mobile indsats, der afholder kursus for de ordblinde elever.
På dette 2 dages kursus er der fokus på:
- netværksdannelse
- mental sundhed
- it-værktøjer
Netværksdannelse
Netværksdannelsen arbejdes der med, ved at eleverne lærer andre ordblinde at kende fra andre skoler. Der iværksættes flere forskellige aktiviteter med fokus på at skabe gode sociale relationer mellem eleverne.
Eleverne holder eksempelvis pauser forskudt for værtsskolens pausestruktur med henblik på, at eleverne på holdet har mulighed fot at have skolegården for sig selv og dyrke deres nye relationer.
Mental sundhed
Eleverne får viden om ordblindhed og arbejder med erkendelsen af at være ordblind. Der er fokus på videndeling mellem eleverne omkring oplevelse af styrker og udfordringer i forhold til det at være ordblind.
I undervisningen er der også fokus på viden om og bevidsthed omkring elevens egne strategier - herunder mestrings- og aktørstrategier - og alarmhjernen og tænkehjernen
it-værktøjer
Vi arbejder videre med forskellige it-værktøjer blandt andet App Writer/Intowords blandt andet i forhold til oplæsning, ordforslag, fremviserfunktion m.v.
Mobilens værktøjer er også vigtige områder. Her ser vi blandt andet på scanning og oplæsning af tekster og indtaling i google drev.
Der er også andre gode ting på computeren, som er hensigtsmæssige at vide eksempelvis genvejsfunktionerne og deltskærmfunktion
Slutteligt er der fokus på Nota og e-Reolen hvor der eksempelvis arbejdes med lyttelæsning, søge, downloade og gemme materialer i Nota og eReolen
Vi bruger i løbet af kurset spillet ”Ordheltene” til at træne fonologisk opmærksomhed. Eleverne bruger deres UNI-login til spillet og kan også anvende dette efter endt kursus.
Indsats for ordblinde elever i 6. klasse
I 6. klasse er det skolernes egne læsevejledere, der afholder kursus for de ordblinde elever.
Læsevejlederne kan eksempelvis have fokus på følgende emner:
- Netværksdannelse
- Forståelse og accept af ordblindhed
- It-værktøjer
- Mobiler og pocketversioner af it-værktøjer
- Fremmedsprog
- Faglig læsning
- Nota
- Skriveskabeloner
- Ordblindementorordning
Indsats for ordblinde elever i 7. klasse
For elever i 7. klasse er det Den mobile indsats, der afholder kursus for de ordblinde elever.
På dette 2 dages kursus er der fokus på:
- netværksdannelse
- mental sundhed
- it-værktøjer
Netværksdannelse
Netværksdannelsen arbejdes der med, ved at eleverne lærer andre ordblinde at kende fra andre skoler. Der iværksættes flere forskellige aktiviteter med fokus på at skabe gode sociale relationer mellem eleverne.
Eleverne holder eksempelvis pauser forskudt for værtsskolens pausestruktur med henblik på, at eleverne på holdet har mulighed fot at have skolegården for sig selv og dyrke deres nye relationer.
Mental sundhed
Eleverne får viden om ordblindhed og arbejder med erkendelsen af at være ordblind. Der er fokus på videndeling mellem eleverne omkring oplevelse af styrker og udfordringer i forhold til det at være ordblind.
I undervisningen er der også fokus på viden om og bevidsthed omkring elevens egne strategier - herunder mestrings- og aktørstrategier - og alarmhjernen og tænkehjernen
På 2.dagen besøger vi Grow i Karolinelund. Grow er UngAalborgs tilbud om et ugekursus for ordblinde unge i 8.-9. klasse.
Eleverne får et lille indblik i, hvad kurset indeholder og hvilke fokuspunkter der særligt arbejdes med, så de er bedre klædt på til at vurdere, om de vil tilmelde sig et ugekursus ved Grow.
Læs mere om GROW her.
it-værktøjer
Vi arbejder videre med forskellige it-værktøjer blandt andet App Writer/Intowords blandt andet i forhold til oplæsning, ordforslag, fremviserfunktion m.v.
Mobilens værktøjer er også vigtige områder. Her ser vi blandt andet på scanning og oplæsning af tekster og indtaling i google drev.
Der er også andre gode ting på computeren, som er hensogtsmæssige at vide eksempelvis genvejsfunktionerne og deltskærmfunktion
Slutteligt er der fokus på Nota og e-Reolen hvor der eksempelvis arbejdes med 30 minutters daglig læsning og at kunne finde og downloade e-bøger.
Indsats for ordblinde elever i 8. klasse
I 8. klasse er det skolernes egne læsevejledere, der afholder kursus for de ordblinde elever.
Læsevejlederne kan eksempelvis have fokus på følgende emner:
- Netværksdannelse
- Forståelse og accept af ordblindhed
- It-værktøjer
- Mobiler og pocketversioner af it-værktøjer
- Fremmedsprog
- Faglig læsning
- Nota
- Skriveskabeloner
- Prøver på særlige vilkår
- UU-vejledning
- Ordblindementorordning
Indsats for ordblinde elever i 9. klasse
I 9. klasse er det Den mobile indsats, der afholder kursus for de ordblinde elever.
Her afholder Den mobile indsats sammen med Aalborg bibliotekerne et stort fællesarrangement for alle ordblinde elever i 9. klasse.
Der inviteres mange aktører og samarbejdspartnere til denne dag bl.a. studerende fra ungdomsuddannelserne, UU og GROW
Der er fokus på:
- Brobygning/studievejledning
- Mental sundhed og viden om ordblindhed
- Læse- og skriveteknologi (LST)
- Rettigheder og prøver på særlige vilkår