Indstillingsskema til visitationen til specialundervisningstilbud
Forberedelse til indstilling
Når et barn skal indstilles til visitationsudvalget med henblik på en eventuel visitation til et specialundervisningstilbud, anvendes et elektronisk indstillingsskema.
De børn, der kan indstilles i systemet, er:
- Børn der aktuelt går i børnehave og skal påbegynde skole i det kommende skoleår (skolestartere)
- Børn der aktuelt er indskrevet i enten almenskole eller specialundervisningstilbud (0.-10. klasse)
- Børn der aktuelt er indskrevet i en indskolingsklasse i et af strukturcentrene på enten Nr. Uttrup Skole eller Tornhøjskolen.
- Børn der aktuelt er indskrevet i VoLiS på Vodskov Skole.
- PPR håndterer indstilling af tilflyttende elever, der kommer fra et specialundervisningstilbud i en anden kommune.
- Hvis en anden kommune ønsker at indstille en elev til visitation til et specialundervisningstilbud i Aalborg Kommune, anvender kommunen fortsat skemaet, der findes under "For fagfolk".
Indstillingsskema til Børn & Unges visitationsudvalg
Som part i en indstilling er det altid en god idé at forberede sig, inden udfyldelse af indstillingsskemaet. I det nedenstående findes informationer herom.
Samarbejdsguidens indsatskrav før indstilling
I Aalborg Kommune er der besluttet en række indsatskrav, som skal være efterlevet forud for en indstilling til visitation til specialundervisning.
Med kravene sikres alle elever en række minimumsindsatser i det forebyggende arbejde. Indsatskravene skal ses i sammenhæng med skolens øvrige indsatser på klasse- og individniveau. Ved at involvere samarbejdspartnere tidligere i forløbet og arbejde systematisk skaber vi med indsatskravene rammer for, at flere elever kan trives og lære i almenfællesskaberne.
-
Der skal være iværksat relevante indsatser på fællesskabs- såvel som på individniveau.
-
Der skal være indledt samarbejde med familiegruppe/specialgruppe og Ungdommens Uddannelsesvejledning, hvis det er relevant.
-
Skolens PLC (Pædagogisk Lærings Center) skal være inddraget på relevant vis i indsatser omkring barnet og dets fællesskaber.
-
PPR skal som udgangspunkt have været inddraget minimum 6 måneder.
-
Der skal være afprøvet specialpædagogisk bistand 9 klokketimer ugentligt styret af en pædagogisk handleplan over en periode på minimum 4 måneder.
-
Handleplanen skal være tydelig og overskuelig, kendt for alle aktører omkring barnet inklusive forældre og indeholde planer for løbende evaluering og justering af indsatsen.
-
Der skal som udgangspunkt have været arbejdet efter anbefalinger i barnets PPV i min. 4 måneder.
Skolelederens forberedelse - spørgsmål og bilag
Spørgsmål og obligatoriske bilag
Når skolelederen indstiller i det elektroniske indstillingsskema vil nedenstående spørgsmål altid skulle besvares og bilag vedlægges.
Forud for udfyldelse af indstillingsskemaet anbefales det at have færdigtformuleret svarene i word eller lignende, så det kan kopieres direkte ind i indstillingsskemaet samt at have fundet alle bilag.
Skoleelever
- Hvorfor indstilles barnet til visitationsudvalget? (Kort beskrivelse og faglig vurdering af barnets særlige behov)
- Hvilke kompetencer og potentialer har barnet?
- Hvilke uoverensstemmelser er der mellem skolens læringsfællesskaber og barnets kompetencer og potentialer?
- Hvilke omstændigheder hhv. fremmer, fastholder og mindsker barnets udfordringer?
- Hvilken specialpædagogisk opgave skal der arbejdes med i specialundervisningstilbuddet?
- Hvilke specialpædagogiske tiltag har der været iværksat for barnet? (varighed og indhold)
- Hvilken effekt har de specialpædagogiske tiltag haft?
Følgende bilag er obligatoriske:
- Specialpædagogisk elevplan (SPE)
- Pædagogisk handleplan (Jf. indsatskrav fra Samarbejdsguiden)
Skolestartere
- Hvorfor indstilles barnet til visitationsudvalget? (Kort beskrivelse og faglig vurdering af barnets særlige behov)
- Hvilke kompetencer og potentialer har barnet?
- Hvilke uoverensstemmelser vurderer skolen, der kan være mellem skolens læringsfællesskaber og barnets kompetencer og potentialer?
- Hvilke omstændigheder hhv. fremmer, fastholder og mindsker barnets udfordringer?
- Hvilken specialpædagogisk opgave skal der arbejdes med i specialundervisningstilbuddet?
- Hvilke pædagogiske tiltag har der været iværksat for barnet? (varighed og indhold)
- Hvilken effekt har de pædagogiske tiltag haft?
Følgende bilag er obligatoriske:
- Seneste trivselsmåling
- Den pædagogiske handleplan daginstitutionen har arbejdet efter
- Referat(er) fra dialogmøde(r)
Nuværende indskolingsklasseelever
- Hvad er status på elevens udvikling i indskolingsklassen siden visitationen? (fagligt, socialt, personligt - evt. sprogligt og motoriske)
- Hvilke specialpædagogiske tiltag har der været iværksat for barnet i indskolingsklassen? (varighed og indhold)
- Hvilken effekt har de specialpædagogiske tiltag haft?
- Hvilke uoverensstemmelser vurderer skolen, der kan være mellem skolens læringsfællesskaber og barnets kompetencer og potentialer?
- Med hvad og hvordan skal der arbejdes videre i det kommende skoleår for at sikre elevens trivsel og læring?
Følgende bilag er obligatoriske:
- Specialpædagogisk elevplan (SPE)
Særligt for indstilling til VoLiS Vodskov skole
Hvis der indstilles til VoLiS Vodskov, vil spørgsmålene være de samme som ved enten skolestarter eller skoleelev.
Følgende øvrige bilag er obligatoriske:
- Relevante oplysninger fra Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen (BFU, handleplan, eller lignende)
30 dage til samarbejdet
1. Skole, PPR og forældre har et samlet ansvar for at arbejdsprocessen med udfyldelsen af indstillingsskemaet er tilendebragt til deadline for indlevering af indstillingsskemaer til visitationen.
2. Det elektroniske indstillingssystem er ligesom os andre, underlagt reglerne om opbevaring af personfølsomme oplysninger.
Af den grund må der højest gå 30 dage fra skolelederen påbegynder udfyldning af skemaet til forældrene har givet samtykke. Hvis der går længere end de 30 dage, forsvinder dokumenterne fra systemet, og vi har ikke mulighed for at genskabe dem elektronisk.
Vi kan ikke centralt fra give en deadline, da skoleledere påbegynder indstillingsskemaerne individuelt.
Derfor – vær opmærksom på, hvornår skolelederen påbegynder skemaet, og således hvornår de 30 dage ender.
Det brede billede af barnet
For at få et fyldestgørende billede af barnet er både skoleleders, forældres, barnets og skolens PPR-medarbejders perspektiv på barnets skolesituation vigtig.
Derfor er alle 4 parter aktivt involveret i udarbejdelsen af indstillingen.
Samarbejdet og det fælles ansvar for udarbejdelsen af indstillingen bliver herved styrket, hvilket er med til at sikre en samstemthed både omkring indstillingens indhold, men også at barnet indstilles til visitationen med henblik på et eventuelt skoleskift til et specialundervisningstilbud.
Det er vigtigt, at visitationsudvalget får en uddybende beskrivelse af barnet, således visitationsudvalget på det mest kvalificerede grundlag kan vurdere hvilket skoletilbud, der vil give de bedst mulige forudsætninger for social, faglig og personlig udvikling for barnet.
Det overordnede fokus i indstillingen er derfor på barnets udfordringer som individ og i fællesskabet i almenskolen, samt hvilke ressourcer, kompetencer og potentialer barnet har. Ligeledes er det naturligt vigtigt at beskrive erfaringerne med de forskellige specialpædagogiske tiltag, der har været iværksat for barnet.
Indstillingens liv
Selve processen er meget simpel, og alt foregår elektronisk – både udfyldelse, underskrivning og selve videresendelsen til næste part.
Indstillingens liv kan umiddelbart virke meget adskilt. Det vil altid give god mening og værdi, at parterne sammen udarbejder indstillingen, da en indstilling af et barn altid sker i tæt samarbejde mellem skole, forældre, PPR og barnet.