Visitation til specialundervisningstilbud
Hvornår visiteres der til specialundervisningstilbuddene?
I Børn og Unge visiteres der til alle specialundervisningstilbud - både specialskoler og specialklasser.
Dette gøres på baggrund af:
- Skolens beskrivelse
- PPR's pædagogiske psykologiske vurdering
- Forældrenes og barnets perspektiv
Herefter træffer Visitationsudvalget efterfølgende afgørelser om, hvorvidt de indstillede elever er i målgruppen for et specialundervisningstilbud.
Visitationen sker 3 gange årligt:
- Januar (skoleelever og daginstitutionsbørn, der skal begynde i skole det kommende skoleår)
- Maj (skoleelever)
- Oktober (skoleelever)
For skoleåret 2022/23 har Børne- og Undervisningsudvalget besluttet, at oktobervisitationen rykkes til januar og foretages sammen med den ordinære visitation.
Førstkommende visitation til specialundervisningstilbud er derfor januarvisitation, hvor der er deadline for aflevering af indstillinger den 12/12 2022.
Indskrivningsmøde til specialundervisningstilbuddene
Indskrivningsmøderne holdes lidt forskelligt i de forskellige specialundervisningstilbud, men hensigten med mødet er altid at udveksle viden.
Specialundervisningstilbuddet planlægger og indkalder til indskrivningsmødet. Den skole, der har indstillet eleven og relevante PPR-medarbejdere derfra indkaldes sammen med forældre og andre relevante personer.
Formålet med indskrivningsmødet er, at:
- sikre en fælles forståelse blandt mødedeltagerne i forhold til den pædagogiske opgave, der skal løses i specialundervisningstilbuddet.
- dække elevens potentialer og brugbare pædagogiske erfaringer i forhold til indfrielse af målet med opholdet i specialundervisningstilbuddet.
Ledelsen på modtagende skole er mødeleder og laver referat, der sendes til alle mødedeltagere.
Baggrund for indskrivning:
- Afgivende skole og PPR-psykologen beskriver den pædagogiske opgave som ønskes løst i specialundervisningstilbuddet.
Statusbeskrivelser
Aktuel status ved afgivende skole/DUS/daginstitution:
- Elevens faglige status.
- Elevens sociale udvikling og kontakt til børn og voksne.
- Elevens udvikling sprogligt, kognitivt, motorisk og følelsesmæssigt.
- Hvilke pædagogiske strategier har hidtil vist sig frugtbare?
Orientering fra forældre:
- Udviklingsbeskrivelse, er der genkendelighed i forhold til skolens beskrivelse og det forældrene ser - og er der andre udtryk, der kommer frem i hjemmet?
- Helbredsmæssige forhold
- Øvrige forhold der er vigtige i forståelsen af eleven og relevant for det pædagogiske arbejde i specialundervisningstilbuddet.
- Forældres forventninger til elevens ophold i specialundervisningstilbuddet - indhold og tidsperspektiv.
Aktuel status fra rådgiver:
Er der relevante oplysninger om de hjemlige forhold, som skole skal kende til?
Orientering fra øvrige samarbejdspartnere fra Job & Vedfærd - eksempelvis aflastningsfamilie, støtte/kontakt etc.
Opgavebeskrivelser
Mødedeltagerne formulere i fællesskab de opgaver omkring eleven, der skal varetages og der laves aftaler om øvrige aktørers rolle og indsats. Opgaver formuleres for:
- Specialundervisningstilbuddet
- Skole/DUS
- Forældre
- Job & Velfærd
- - PPR
Praktiske oplysninger
- Information om revisitationsvilkår og -forløb.
- Specialpædagogisk elevplan (SPE)
- Startdato
- Kørsel
- DUS
Der træffes aftaler om:
- Samarbejdsform
- Ad hoc møde efter højst 3 måneder
Hvad sker der før visitationen?
Skolelederen har ansvaret for at vurdere, om dit barns behov kan imødekommes inden for rammerne af den almindelige undervisning.
Hvis skolelederen vurderer, at dette ikke er muligt, kan skolelederen anmode skolens PPR-medarbejder om en pædagogisk psykologisk vurdering med henblik på at få afdækket eventuelle behov for specialpædagisk bistand og hvordan bistanden kan tilrettelægges, for at dit barn kan fortsætte sin skolegang på jeres egen skole.
Hvis dit barn har et helt særligt behov for specialpædagogisk bistand, der ikke antages at kunne imødekommes på jeres egen skole, skal skolens leder indstille dit barn til Børn og Unges visitationsudvalg.
I indstillingen til visitationen beskriver skolelederen bl.a., hvilke uoverensstemmelser der er mellem undervisningen på egen skole og dit barns kompetencer og potentialer, samt hvilke pædagogiske tiltag skolen har iværksat for at tilgodese dit barns særlige specialpædagogiske behov. Psykologen tilføjer sin pædagogiske psykologiske vurdering og jeres perspektiv kommer selvfølgelig også med.
Skolelederen træffer beslutning om indstillingen i dialog med forældre og barnet og efter faglig rådgivning fra PPR.
Hvad er en pædagogisk psykologisk vurdering?
Formålet er at belyse elevens kompetencer med henblik på at yde skolen samt eleven og forældrene rådgivning om tilrettelæggelsen af og indholdet i en undervisning, der kan tilgodese elevens særlige behov og forudsætninger.
Forældrene skal altid medvirke centralt i forløbet, fordi de kan bidrage med nødvendige oplysninger.
Et element i vurderingen kan være gennemførsel af en analyse af elevens særlige behov på grundlag af de foreliggende oplysninger fra det undervisende personale, forældre og andre.
Et andet element kan være en grundig og dybtgående undersøgelse af elevens individuelle faglige og sociale kompetencer og potentialer.
Hvornår bliver jeg kontaktet af PPR efter visitationen?
Her på hjemmesiden kan du altid finde de aktuelle datoer for, hvornår du som forælder senest kan forvente at blive kontaktet af PPR efter visitationen.
• Oktobervisitation: uge 43
• Januarvisitation: uge 5
• Majvisitation: ultimo maj
Kan jeg besøge specialundervisningstilbuddet, inden jeg siger ja tak?
Det er altid muligt at tage kontakt til det specialundervisningstilbud, som man er blevet tilbudt, inden man siger ja tak.
Du er også velkommen til at kontakte Børn og Unges visitationsudvalg eller PPR, hvis du har yderligere spørgsmål om det specialundervisningstilbud, dit barn er blevet tilbudt.
Hvor kan jeg klage over Børn og Unges afgørelse?
Det er Børn og Unges Visitationsudvalg, der har myndighedsafgørelsen i visitationen til specialundervisningstilbuddene.
Visitationsudvalgets påtænkte afgørelser træffes efter Forvaltningslovens §§ 19-25, som omhandler forældres mulighed for partshøring, efter Visitationsudvalget har vurderet de pædagogiske behov, som den pågældende elev har.
Forældre har her mulighed for at indgive høringssvar, hvis de er uenige i Visitationsudvalgets påtænkte afgørelse. Dette gøres ved at indsende et partshøringsbrev til Visitationsudvalget inden den høringsfrist, der er oplyst i det modtagne brev.
Herefter vil Visitationsudvalget genvurderer sagen. Hvis Visitationsudvalget fastholder sin påtænkte afgørelse, har forældrene mulighed for at påklage sagen til Klagenævnet for specialundervisning.
På Klagenævnets hjemmeside kan du læse meget mere om dine rettigheder i forbindelse med klageadgangen.
Læs mere om Klagenævnet for specialundervisning.
Hvordan starter mit barn i specialundervisningstilbud?
Når dit barn er blevet visiteret til et specialundervisningstilbud, vil du blive inviteret til et indskrivningsmøde hurtigst muligt.
Det er den skole, hvor specialundervisningstilbuddet er placeret, der inviterer dig.
På indskrivningsmødet deltager de personer, der er vigtige for at få et helt og godt billede af dit barn.